Tvorba webů arrow Tvorba webů arrow E-marketing a analýzy
E-marketing a analýzy | Tisk |  E-mail
Nemáte na svém webu tolik návštěvníků, v kolik jste doufali? Na váš web sice chodí mnoho návštěv, ale objednávek v e-shopu nepřibývá? Možná k vám nechodí jen ti praví! Tyto a mnohé další otázky vám pomůže zodpovědět analýza návštěvnosti webu.

Návštěvnost webu – co všechno o ní vědět

Web bez těch správných návštěvníků bude jen velmi málo obchodně úspěšný. Dopracovat se k poznání struktury návštěvníků vašeho webu, rozhodnout se, kteří návštěvníci jsou pro Váš web ti praví - to je možné buď empiricky na základě pocitu, nebo rozborem analýzy návštěvnosti. Co všechno vám tedy analýza návštěvnosti může prozradit?

  1. Kdo jsou návštěvníci vašeho webu.
  2. Odkud chodí, ale i odkud nechodí ačkoliv by měli.
  3. Jak se na webu chovají, jak dlouho se na něm zdrží a proč se tak chovají.Jak se liší různé skupiny (segmenty) návštěvníků.

Segmentace návštěvníků

Různé typy návštěvníků se na vašem webu chovají různě. Jinak se budou chovat návštěvníci z různých zemí. Jinak se návštěvníci chovají v předvánoční horečce oproti zbytku roku. Pokud chcete co nejefektivněji oslovit všechny tyto skupiny návštěvníků, potřebujete vědět, jak se na webu chovají, jaké jsou jejich potřeby, jaké cesty vedou k dosahování cílů a jaké k nim naopak nevedou. Podle čeho lze tedy návštěvníky například segmentovat?

Standardní nástroj Google analytics
Standardní nástroj Google analytics
  • zákazníci (ti, kteří objednali) versus ostatní
  • noví versus opakovaní návštěvníci
  • návštěvníci, kteří přišli na základě různých reklamních kampaní
  • návštěvníci z různých zemí
  • návštěvníci používající různé jazykové verze webu
  • návštěvníci, kteří přišli v různých obdobích (např. vánoční špička vs. zbytek roku) at

Co všechno analýza obsahuje

  • seznam nejdůležitějších zdrojů návštěvnosti vašeho webu
  • návštěvnost důležitých sekcí a stránek web a porovnání chování různých segmentů návštěvníků na webu
  • analýza atraktivnosti prvků na konkrétních stránkách určených zákazníkem
  • síťový graf a analýzu uživatelských cest
  • konkrétní doporučení pro zlepšení použitelnosti webu
Základní pojmy pokročilé analýzy návštěvnosti

Cíle (goals)
Každý web plní nějaké cíle. U e-shopů je to nejčastěji celkový počet nákupů, počet objednávek určitého výrobku, celkový obrat. U firemních webů jde např. o odeslání poptávkového formuláře, odpověď na dotazník, registrace newsletteru nebo třeba návštěva stránky s kontakty. Splnění těchto cílů lze měřit.

Statistiky portálu
Statistiky portálu
Analýza cesty návštěvníků (site path analysis)
Návštěvníci chodí po webu podobnými cestami. Například titulka → katalog výrobků → produkt. Je dobré znát tyto cesty a porovnávat svou představu se skutečností. Proč 56 procent návštěvníků šlo sem a ne jinam? Proč 47 procent návštěvníků z této stránky zcela opouští web? Nástroj pro měření návštěvnosti vám na tyto otázky neodpoví, ale aspoň vás na ně přivede.

Trychtýř (funnel)
Před splněním cíle může návštěvník navštívit určité stránky. Tato cesta k cíli má podobu trychtýře (funnel). Nahoře projde nejvíce návštěvníků, až dolů k cíli jich dorazí málo. Např. v elektronickém obchodě vypadá ideální cesta takto:

Návštěva stránky s produktem → vložení produktu do košíku → zadání platebních informací → potvrzení objednávky.

Stránky s produkty může denně zhlédnout 100 lidí, do košíku si něco vloží jen 50 návštěvníků, platební informace zadá pět z nich a objedná například jen jeden. Nastavením této cesty v analýze můžete zjistit, kudy se návštěvníci nejčastěji ztrácejí a kde je tedy nejspíše chyba v navigaci, textu stránky apod. Analýza vám přehledně ukáže i ty návštěvníky, kteří se k cíli nedostali.

Konverze a konverzní poměr
Konverze je splnění určitého cíle, např. nákup, registrace apod. Míra konverze je procentuální vyjádření celkového počtu návštěv ku počtu konverzí. V předchozím případě byl konverzní poměr 1 %.

 

Doplňky statistik
Doplňky statistik
U menších akci, například nákupu jednoho zboží či jen přechodu z jedné stránky na druhou, se sledují tzv. mikrokonverze. Naopak tzv. makrokonverze se měří za celý web. Například u českých e-shopů bývá makrokonverzní poměr kolem jednoho procenta. Mikrokonverze stránky určitého produktu však může být třeba 20 procent.

ROI
ROI – return on investement – je v překladu návratnost investic. Zaplatili jste za reklamu na Seznamu 100 tisíc, koupili bannery či investujete do textové reklamy v Google AdWords, ale netušíte, kolik vám to přineslo objednávek a za kolik se prodalo zboží? V analýze to jednoduše zjistíte.

 
< Předch.   Další >